17.3.09

In your face Uffe!


I dag kom domen mot Tjärnqvist M., påföljden för hans tackling på A-J Niemi är två matchers avstängning. Hittade sekvensen i slow motion, (länk).
Disciplinnämndens åsikt om tacklingen:
Enligt Disciplinnämndens bedömning utdelar Mathias Tjärnqvist, i en situation där båda spelarna jagar pucken, en tackling i ryggen på Anti Jussi. Till följd av att Anti Jussi i tacklingsögonblicket är i obalans och inte kan ta emot tacklingen på ett bra sätt blir följden att Anti Jussis huvud trycks upp mot plexit, varefter denne sannolikt förlorar medvetandet och faller handlöst i isen. Till följd av dessa mycket olyckliga omständigheter tilldrar sig Anti Jussi allvarliga skador. Tacklingar i ryggen nära sarg är av generellt farligt slag och ska leda till avstängning. Disciplinnämnden beaktar emellertid att det är olyckliga omständigheter som gör att Anti Jussi skadar sig och finner att detta förhållande inte ska påverka längden på avstängningen. Med beaktande av gällande praxis finner nämnden att en avstängning om två matcher utgör en skälig påföljd för Mathias Tjärnqvists agerande.

Min kommentar på detta är att jag är nöjd över den fällande domen. Det innebär att domaren agerade fel, att Wikegårds och Rögles syn är felaktiga samt att alla pajaser runt om i landet som har uttalat sig om en korrekt tackling har fel ang. tacklingen. Sedan kan man alltid diskutera om det blev en för mild påföljd. Personligen hade jag sett ytterligare en matchs avstängning, förutom de två.

Förövrigt så åkte jag själv på en kyss under högra ögat. Fick nämligen i dag en motspelares bakhuvud rakt under högra ögat. Givetvis en olyckshändelse. Det hela skede på innebandyn i kväll och gubben som skallade mig började blöda medan jag klarade mig med märke. Fick också ganska ont i huvudet men efter ett tag så var man återställd. En fighter trotsallt.

Inga kommentarer: